Ξέρω αρκετούς φιλολόγους που αφού εφάρμοσαν στα
Αρχαία και Νέα Ελληνικά της Α΄ Λυκείου ευσυνείδητα το νέο μοντέλο
διδασκαλίας, αγωνιούν για τις καινούργιες ενότητες στη Β΄ Λυκείου και
περιμένουν πότε με το καλό το Υπουργείο θα δώσει τις πληροφορίες αυτές. Κι όχι
για κανέναν άλλο λόγο αλλά για να μπορέσουν να αγοράσουν κανένα σχετικό βιβλίο,
να ενημερωθούν και να ανταποκριθούν εν καιρώ στις απαιτήσεις του μαθήματος.
Αλλά επί ματαίω....
Στα πλαίσια της δια βίου(; ) μορφώσεως προτείνω μια
επίσκεψη στην Άνδρο που μπορεί κάλλιστα να γίνει ένα Σάββατο του Σεπτέμβρη
επιδιώκοντας μία προσέγγιση του Σουρεαλισμού που δεν είναι άσχετη με το
αντικείμενό μας. Ελάχιστο κόστος 45
ευρώ.
Από την οδό
Μαυροματαίων, στο Πεδίο του Άρεως, ξεκινά λεωφορείο στις 5.45΄ που με 2,40 ευρώ
μας πάει στη Ραφήνα. Τα πλοία για Άνδρο φεύγουν 7.20΄, 7.40΄, 8.15΄. Μετά από
δύο ωρίτσες και 16 ευρώ εισιτήριο μάς αφήνει στο Γαύριο, το λιμάνι του νησιού.
Βγαίνοντας από το πλοίο μάς περιμένει λεωφορείο του ΚΤΕΛ Άνδρου που μετά μία
ώρα και 4 ευρώπουλα μάς αφήνει στην
Χώρα. Περπατάμε 100 μέτρα, κατεβαίνουμε 20 σκαλοπάτια και να ‘μαστε στο
Μουσείο! Υποτίθεται ότι ως εκπαιδευτικός δείχνετε την κάρτα ελευθέρας σας και
γλυτώνετε τα 6 ευρώ που κοστίζει η είσοδος. Από τις 11.30΄μέχρι τις
14.00΄βλέπουμε την έκθεση και αφού πάρουμε την ανάσα μας ακολουθούμε την
διαδρομή ανάποδα.
Ο Πλάτανος στην πλατεία |
Αν τώρα έχουμε παραπάνω λεφτά για ξόδεμα, μπορούμε να
φάμε στη Χώρα μεσημεριανό, να κάτσουμε στον Πλάτανο για ουζοποικιλίες, και κάτω από τις μουριές
για καφέ, παγωτά και ντόπια γλυκά. Αμυγδαλωτά, μαστιχωτά και δε συμμαζεύεται.
Αν, τέλος, μαγευτείτε από την αρχοντική
Χώρα της Άνδρου, ψάχνετε για δωμάτιο και μένετε άλλη μια μέρα!
Προτείνω διαμονή στο Saintlouis μέσα
σε ένα καταπράσινο κτήμα, όπου το μόνο ενοχλητικό είναι τα τζιτζίκια και για
κάποιους το δεκάλεπτο περπάτημα.
Πριν
βγείτε από το μουσείο ζητάτε να σας σφραγίσουν το εισιτήριο για να ξαναμπείτε
την επόμενη μέρα με το ίδιο. Διαλέγετε και παίρνετε.
Και ολίγα περί σουρεαλισμού από το τρίπτυχο που
υπάρχει δωρεάν, γιατί ο κατάλογος τιμάται προς 40 ευρώ:
Ο
σουρεαλισμός είναι από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα καλλιτεχνικά κινήματα
του 20ού αιώνα. Είναι ένα ανατρεπτικό κίνημα διαμαρτυρίας με ιδρυτικές και καταστατικές
αρχές που ως συνέπεια προέκυψαν από την κοινωνική και πολιτιστική κρίση στο
μεταπολεμικό Παρίσι. Με την καθοδηγητική εποπτεία του Andre Breton και των
συντρόφων του ποιητών και ζωγράφων που από κοινού συνέβαλαν στη συγκρότηση του,
ο σουρεαλισμός σύντομα είδε να εξαπολύεται η επιρροή του εκτός από την Ευρώπη
και την Αμερική και σε άλλα σημεία της υφηλίου, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό,
πέρα από την ποίηση και τη ζωγραφική, και τα διάφορα εκφραστικά μέσα όπως και
τον τρόπο σκέψης και κοινωνικής συμπεριφοράς γενικότερα.
Με ιδέες που επηρεάζονται από τον διαλεκτικό υλισμό
και ψυχαναλυτικούς συνειρμούς με την ερμηνευτική των ονείρων του Freud, ο
σουρεαλισμός μετατόπισε το κέντρο βάρους από την ορθότητα του λόγου προς την
ψυχή, όπου συνθλίβονται δυσνόητες ή δυσπρόσιτες καταστάσεις και πρωτογενείς
αλήθειες της ζωής του καθενός μας. Ρίχνοντας έτσι φως σε σκοτεινές πτυχές της
ψυχής, ο σουρεαλισμός αναζήτησε την ουσία του λόγου όχι πλέον στις εξωτερικές
νύξεις αλλά στα ενδότερα της ψυχής, αναδεικνύοντας καταστάσεις οι οποίες δεν
μεταγράφονται στην τέχνη με όρους ρεαλιστικής τάξης αλλά με κανόνες που
υπερβαίνουν τον ρεαλισμό, εξ ου και η ονομασία του κινήματος. Ενεργώντας πέρα
από κάθε αισθητική έγνοια και έννοια, διακήρυξε τον αυτοματισμό της γραφής και
την ελευθερία της σκέψης χωρίς την άσκηση οιανδήποτε ελέγχου της λογικής.
Ευνόητο είναι ότι τόσο το ιδεολογικό εύρος όσο και ο
εικονογραφικός πλούτος αυτού του μεγάλου ανατρεπτικού πρωτοποριακού κινήματος
-και του λαοφιλέστερου μετά τον εμπρεσιονισμό, όπως αποδεικνύεται σήμερα, το
οποίο, με κυρίαρχο γενεσιουργό στοιχείο τον αυθορμητισμό και αυτοματισμό της
γραφής, την παραδοξολογία, τη δύναμη του ονείρου, της δημιουργικής φαντασίας
και των δυνάμεων που βρίσκονται εγκλωβισμένες στην ψυχή, κατάφερε με
ασυγκράτητη ορμή και σθένος να ανατρέψει καθιερωμένα εικονογραφικά σχήματα,
ήθη και αρχές που προσδιόριζαν την πολιτισμική συμπεριφορά της μεταπολεμικής
κοινωνίας- θα ήταν αδύνατον να αναπτυχθούν στα όρια ενός αφιερώματος περιορισμένων
τεχνικών, ερευνητικών και οικονομικών δυνατοτήτων.
Όπως ο τίτλος του εμφατικά δηλώνει, σκοπός του είναι
να το προσεγγίσει και να μεταφέρει στον αποδέκτη το μήνυμα μιας τέχνης η
οποία, επειδή τόλμησε να ανοίξει νέους ορίζοντες, να βαδίσει σε αχαρτογράφητους
δρόμους της ψυχής, μέσα από απαξιωτικούς αρχικά χλευασμούς, μέσα από την
απροσδιοριστία, τη ρευστότητα, τις απολυταρχικές συμπεριφορές, τις πολιτικές
διχογνωμίες και αποβολές, ακόμα, μελών που συγκρότησαν την αρχική ομάδα,
κατάφερε στην πορεία να βρει τη δικαίωση και την αποδοχή από τα ευρύτερα
κοινωνικά στρώματα και να επηρεάσει ως ένα βαθμό την κοινωνική και πολιτισμική
συμπεριφορά τους. Η δε ονομασία του «σουρεαλισμός», υπερρεαλισμός», λέξη που
συμπτωματικά επινοήθηκε, έχει ξεφύγει πλέον από τους λογοτεχνικούς και καλλιτεχνικούς
κύκλους για να περάσει στην τρέχουσα καθομιλουμένη ως όρος που εκφράζει το
ανοίκειο και την όποια παραδοξότητα στην καθημερινότητα μας.
Το αφιέρωμα αποτελείται από δύο σκέλη: Το πρώτο μέρος,
που αποτελεί και τον κύριο άξονα, αναφέρεται στην ιστορική διάσταση του
κινήματος με έργα είκοσι περίπου καλλιτεχνών και αρχειακό υλικό αυτών που το
συγκρότησαν αλλά και όσων στην πορεία προσχώρησαν σ' αυτό.
Στο δεύτερο μέρος γίνεται λογοτεχνική και εικαστική
αναφορά στο ιστορικό μόνο σκέλος του ελληνικού υπερρεαλισμού.
Η έκδοση που συνοδεύει το αφιέρωμα κυκλοφορεί από
γνωστό εκδοτικό οίκο σε ελληνικά και αγγλικά και περιλαμβάνει κείμενα των Ε.
Γλύκατζη-Αρβελέρ, Ν. Αργυροπούλου, 1. Ηλιοπούλου και Ν. Λοϊζίδη, καθώς και των
Ν. Βαλαωρίτη και Α. Φασιανού.
Είσαι άψογος και ως ξεναγός!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς ελπίσουμε πως θα καταφέρουμε να πάμε κι εμείς
:-)
Εκπληκτική ανάρτηση, κυρίως όμως η πρωτοβουλία. Ελπίζω να το χαρήκατε... Παραπονέθηκε κανένα παιδάκι (μεγάλο ή μικρό) για ταλαιπωρία;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο σας και σε άλλες όμορφες τέτοιες αποδράσεις!
Πολίνα, είναι προσέγγιση στο σουρεαλισμό, δεν εξαντλούν το θέμα αλλά αξίζει το νησί, ο χώρος,η δόμηση, η θάλασσα και για κάποιον που έχει καλή διάθεση είναι ένας ωραίος προορισμός. Έχει και ωραιότατες παραλίες για μπάνιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡόανταρτίστ, αυτοί που παραπονέθηκαν επικαλέστηκαν την κούραση, μάλλον για να μείνουν ολόκληρο Σαββατοκύριακο....Και το κατάφεραν.
Μας ξεσήκωσες για τα καλά!
ΑπάντησηΔιαγραφή