Ήρθε η ώρα κι ο καιρός, αφού τελειώσαμε μιαν ευρύτερη ενότητα να βάλουμε και κανένα διαγώνισμα στην Α΄Λυκείου. Μέσα στα πλαίσια του νέου προγράμματος σπουδών "έβαλα" σήμερα το πρώτο επαναληπτικό στο τμήμα μου. Ευχαρίστως να δεχτώ τις παρατηρήσεις σας.
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Α΄ ΚΕΙΜΕΝΟ: Ξενοφώντος Ελληνικά 2, 1, 27-28.
Λύσανδρος δ’, ἐπεὶ ἦν ἡμέρα πέμπτη ἐπιπλέουσι τοῖς Ἀθηναίοις, εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, ἐπὰν κατίδωσιν αὐτοὺς ἐκβεβηκότας καὶ ἐσκεδασμένους κατὰ τὴν Χερρόνησον, ὅπερ ἐποίουν πολὺ μᾶλλον καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, τά τε σιτία πόρρωθεν ὠνούμενοι καὶ καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου, ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν, ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. οἱ δὲ ταῦτα ἐποίησαν ὡς ἐκέλευσε.
Λύσανδρος δ’, ἐπεὶ ἦν ἡμέρα πέμπτη ἐπιπλέουσι τοῖς Ἀθηναίοις, εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, ἐπὰν κατίδωσιν αὐτοὺς ἐκβεβηκότας καὶ ἐσκεδασμένους κατὰ τὴν Χερρόνησον, ὅπερ ἐποίουν πολὺ μᾶλλον καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, τά τε σιτία πόρρωθεν ὠνούμενοι καὶ καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου, ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν, ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. οἱ δὲ ταῦτα ἐποίησαν ὡς ἐκέλευσε.
Λύσανδρος δ’ εὐθὺς ἐσήμηνε τὴν ταχίστην πλεῖν, συμπαρῄει δὲ καὶ Θώραξ τὸ πεζὸν ἔχων. Κόνων δὲ ἰδὼν τὸν ἐπίπλουν, ἐσήμηνεν εἰς τὰς ναῦς βοηθεῖν κατὰ κράτος. Διεσκεδασμένων δὲ τῶν ἀνθρώπων, αἱ μὲν τῶν νεῶν δίκροτοι ἦσαν, αἱ δὲ μονόκροτοι, αἱ δὲ παντελῶς κεναί· ἡ δὲ Κόνωνος καὶ ἄλλαι περὶ αὐτὸν ἑπτὰ πλήρεις ἀνήχθησαν ἁθρόαι καὶ ἡ Πάραλος, τὰς δ’ ἄλλας πάσας Λύσανδρος ἔλαβε πρὸς τῇ γῇ. Τοὺς δὲ πλείστους ἄνδρας ἐν τῇ γῇ συνέλεξεν· οἱ δὲ καὶ ἔφυγον εἰς τὰ τειχύδρια. Κόνων δὲ ταῖς ἐννέα ναυσὶ φεύγων, ἐπεὶ ἔγνω τῶν Ἀθηναίων τὰ πράγματα διεφθαρμένα, κατασχὼν ἐπὶ τὴν Ἀβαρνίδα τὴν Λαμψάκου ἄκραν ἔλαβεν αὐτόθεν τὰ μεγάλα τῶν Λυσάνδρου νεῶν ἱστία, καὶ αὐτὸς μὲν ὀκτὼ ναυσὶν ἀπέπλευσε παρ’ Εὐαγόραν εἰς Κύπρον, ἡ δὲ Πάραλος εἰς τὰς Ἀθήνας ἀπαγγελοῦσα τὰ γεγονότα.
Β΄ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. Ως ναύτης στο πλοίο του Κόνωνα που πλέει ανοιχτά της Ρόδου με κατεύθυνση την Κύπρο βρίσκεις την ευκαιρία να καταγράψεις τα γεγονότα της προηγούμενης ημέρας στο ημερολόγιό σου.
Μονάδες 40
2. Να χαρακτηρίσετε τον Κόνωνα με βάση τη μέχρι τώρα δράση του (πριν και μετά τη ναυμαχία).
Μονάδες 12
3. Όλες οι συνθήκες και οι φάσεις της σύγκρουσης και της ήττας των Αθηναίων δένονται εσωτερικά με αιτιώδη σχέση, μια σχέση αιτίου και αιτιατού μεταξύ τους. Με βάση το κείμενο που σας δίνεται να εντοπίσετε και να παρουσιάσετε τη σχέση αυτή.
Μονάδες 12
4. Α. Τοὺς δὲ πλείστους ἄνδρας ἐν τῇ γῇ συνέλεξε. Στο σηµείο αυτό διαφαίνεται:
α) η ειρωνεία του Ξενοφώντα για τους Αθηναίους.
β) η συµπάθειά του προς τους Αθηναίους.
γ) αιχµή κατά του Λυσάνδρου.
δ) η ουδετερότητα, η απόσταση του ιστορικού από τα γεγονότα.
Β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 6
5. ἐκβεβηκότας, ἀπαγγελοῦσα, δίκροτοι, ἁθρόαι, ἰδὼν: Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι τύποι.
Μονάδες 10
6. ἀσπίδα, ἐποίησαν, νεῶν, σιτία, πλεῖν: Με συγγενείς ετυμολογικά τύπους να φτιάξετε σύνθετες λέξεις στα Νέα Ελληνικά (μια για κάθε περίπτωση) χρησιμοποιώντας τους ως α΄ ή β΄συνθετικό.
Μονάδες 10
7. ἀσπίδα, ναῦς, πλήρεις, ἄνδρας, τὰ μεγάλα: Να γράψετε τη γενική ενικού των παραπάνω τύπων ( τα επίθετα στο γένος τους.
Μονάδες 10
Αν και έχω πολλά χρόνια να κάνω τα Αρχαία της Α΄Λυκείου, ξέρω πολύ καλά πως το μάθημα είχε γίνει ο εφιάλτης των μαθητών σ' όλο το Λύκειο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα Αρχαία γοήτευαν τους μαθητές μόνο μέσα απο τη νοηματική και πραγματολογική προσέγγιση.
Τώρα νομίζω πως θα' χουμε την ευκαιρία να τους φέρουμε πιο κοντά στο μάθημα, να το κάνουμε λιγότερο...φοβιστικό και πιο ελκυστικό!
Το διαγώνισμα που έβαλες είναι μέσα σ' αυτό το πνεύμα και το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον!
Πώς βλέπεις τα περιθώρια κατανόησης του Συντακτικού απο τους μαθητές,Γιάννη μου, τώρα που δε διδάσκουμε αυτοτελώς και κατά γράμμα τη μετάφραση;
Αν κάνεις ένα κλαδικό διάγραμμα "κατά τα κώλα"(!) οι μαθητές μπορούν να κατανοήσουν τη δομή και τη συντακτική λειτουργία των λέξεων. Η δυσκολία είναι να ξεφύγουμε από τους τύπους και να μπούμε στην ουσία του κειμένου.
ΑπάντησηΔιαγραφήσήμερα δίδαξα την ενότητα 25 (Αλκιβιάδης)και οι μαθητές τα πήγαν πολύ καλά στην κατανόηση...
ΑπάντησηΔιαγραφήπχ ποια ήταν η συμβουλή που έδωσε στους Αθηναίους; τι λέει το κείμενο για αυτό;
ποια ήταν τα μειονεκτήματα της θέσης που είχαν καταλάβει οι Αθηναίοι;
μια χαρά απαντούσαν...
συντακτικό διδάσκουμε είτε κατά περίπτωση όταν κάνουμε κείμενο είτε σε ξεχωριστες δυο διδακτικές ώρες...
Γιάννη, έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά στο blog σου! περιμένουμε τις πάντα πρωτότυπες ιδέες σου!
σ΄ευχαρσιστούμε για τις αναρτήσεις σου! χθες μου φάνηκε ιδιάιτερα χρήσιμη η ανάρτηση για τον Παπαδιαμάντη "πατερα στο σπίτι"!
σε περιμένω στο δικό μου ιστότοπο http://filologikosoikos.blogspot.com/
ἔρρωσο!!
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ, Βέρα, για τα καλά σου λόγια. Την εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ανοιχτής κοινωνίας πρέπει να συνεργαζόμαστε,όσο μπορούμε. Η τεχνολογία μάς ενισχύει σε αυτή την προσπάθεια. Καλή δύναμη.
ΑπάντησηΔιαγραφή