Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2011

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Ήρθε η ώρα κι ο καιρός, αφού τελειώσαμε μιαν ευρύτερη ενότητα να βάλουμε και κανένα διαγώνισμα στην Α΄Λυκείου. Μέσα στα πλαίσια του νέου προγράμματος σπουδών "έβαλα" σήμερα το πρώτο επαναληπτικό στο τμήμα μου. Ευχαρίστως να δεχτώ τις παρατηρήσεις σας.
 
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
   Α΄ ΚΕΙΜΕΝΟ: Ξενοφώντος Ελληνικά 2, 1, 27-28.
Λσανδρος δ’, πε ν μρα πμπτη πιπλουσι τος θηναοις, επε τος παρ’ ατο πομνοις, πν κατδωσιν ατος κβεβηκτας κα σκεδασμνους καττν Χερρνησον, περ ποουν πολ μλλον καθ’ κστην μραν, τ τε σιτα πρρωθεν νομενοι κα καταφρονοντες δ το Λυσνδρου, τι οκ ντανγεν, ποπλοντας τομπαλιν παρ’ ατν ραι σπδα κατ μσον τν πλον. οδ τατα ποησαν ς κλευσε.  
 Λσανδρος δ’ εθς σμηνε τν ταχστην πλεν, συμπαρει δ κα Θραξ τ πεζν χων. Κνων δ δν τν ππλουν, σμηνεν ες τς νας βοηθεν κατ κρτος. Διεσκεδασμνων δ τν νθρπων, α μν τν νεν δκροτοι σαν, α δ μονκροτοι, α δ παντελς κενα· δ Κνωνος κα λλαι περ ατν πτ πλρεις νχθησαν θραι κα Πραλος, τς δ’ λλας πσας Λσανδρος λαβε πρς τ γ. Τος δ πλεστους νδρας ν τ γ συνλεξεν· ο δ κα φυγον ες ττειχδρια.  Κνων δ τας ννα ναυσ φεγων, πε γνω τν θηναων τ πργματα διεφθαρμνα, κατασχν π τν βαρνδα τν Λαμψκου κραν λαβεν ατθεν τμεγλα τν Λυσνδρου νεν στα, κα ατς μν κτναυσν ππλευσε παρ’ Εαγραν ες Κπρον, δ Πραλος ες τς θνας παγγελοσα τ γεγοντα.

Β΄ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
 1. Ως ναύτης στο πλοίο του Κόνωνα που πλέει ανοιχτά της  Ρόδου με κατεύθυνση την Κύπρο βρίσκεις την ευκαιρία να καταγράψεις τα γεγονότα της προηγούμενης ημέρας στο ημερολόγιό σου.                                                                                                                                      
                                                                                      Μονάδες 40
2.  Να χαρακτηρίσετε τον Κόνωνα με βάση τη μέχρι τώρα δράση του  (πριν και μετά τη ναυμαχία).
                                                                                      Μονάδες 12
3.  Όλες οι συνθήκες και οι φάσεις της σύγκρουσης και της ήττας των Αθηναίων δένονται εσωτερικά με αιτιώδη σχέση, μια σχέση αιτίου και αιτιατού μεταξύ τους. Με βάση το κείμενο που σας δίνεται να εντοπίσετε και να παρουσιάσετε τη σχέση αυτή.
                                                                                    Μονάδες 12
4.  Α.   Τος δ πλείστους νδρας ν τ γ συνέλεξε. Στο σηµείο αυτό διαφαίνεται:
               α) η ειρωνεία του Ξενοφώντα για τους Αθηναίους.  
               β) η συµπάθειά του προς τους Αθηναίους.  
               γ) αιχµή κατά του Λυσάνδρου.  
               δ) η ουδετερότητα, η απόσταση του ιστορικού από τα γεγονότα.  
     Β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                  Μονάδες 6
 5.κβεβηκτας, παγγελοσα, δκροτοι, θραι, δν: Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι τύποι.
                                                                                         Μονάδες 10
 6.σπδα, ποησαν, νεν, σιτα, πλεν: Με συγγενείς ετυμολογικά τύπους να φτιάξετε σύνθετες λέξεις στα Νέα Ελληνικά (μια για κάθε περίπτωση) χρησιμοποιώντας τους ως α΄ ή  β΄συνθετικό.
                                                                                                 Μονάδες 10
7.σπδα, νας, πλρεις, νδρας, τμεγλα: Να γράψετε τη γενική ενικού των παραπάνω τύπων ( τα επίθετα στο γένος τους.
                                                                                            Μονάδες 10

 

5 σχόλια:

  1. Αν και έχω πολλά χρόνια να κάνω τα Αρχαία της Α΄Λυκείου, ξέρω πολύ καλά πως το μάθημα είχε γίνει ο εφιάλτης των μαθητών σ' όλο το Λύκειο!
    Τα Αρχαία γοήτευαν τους μαθητές μόνο μέσα απο τη νοηματική και πραγματολογική προσέγγιση.

    Τώρα νομίζω πως θα' χουμε την ευκαιρία να τους φέρουμε πιο κοντά στο μάθημα, να το κάνουμε λιγότερο...φοβιστικό και πιο ελκυστικό!

    Το διαγώνισμα που έβαλες είναι μέσα σ' αυτό το πνεύμα και το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον!

    Πώς βλέπεις τα περιθώρια κατανόησης του Συντακτικού απο τους μαθητές,Γιάννη μου, τώρα που δε διδάσκουμε αυτοτελώς και κατά γράμμα τη μετάφραση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν κάνεις ένα κλαδικό διάγραμμα "κατά τα κώλα"(!) οι μαθητές μπορούν να κατανοήσουν τη δομή και τη συντακτική λειτουργία των λέξεων. Η δυσκολία είναι να ξεφύγουμε από τους τύπους και να μπούμε στην ουσία του κειμένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. σήμερα δίδαξα την ενότητα 25 (Αλκιβιάδης)και οι μαθητές τα πήγαν πολύ καλά στην κατανόηση...
    πχ ποια ήταν η συμβουλή που έδωσε στους Αθηναίους; τι λέει το κείμενο για αυτό;
    ποια ήταν τα μειονεκτήματα της θέσης που είχαν καταλάβει οι Αθηναίοι;
    μια χαρά απαντούσαν...
    συντακτικό διδάσκουμε είτε κατά περίπτωση όταν κάνουμε κείμενο είτε σε ξεχωριστες δυο διδακτικές ώρες...
    Γιάννη, έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά στο blog σου! περιμένουμε τις πάντα πρωτότυπες ιδέες σου!
    σ΄ευχαρσιστούμε για τις αναρτήσεις σου! χθες μου φάνηκε ιδιάιτερα χρήσιμη η ανάρτηση για τον Παπαδιαμάντη "πατερα στο σπίτι"!

    σε περιμένω στο δικό μου ιστότοπο http://filologikosoikos.blogspot.com/
    ἔρρωσο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σε ευχαριστώ, Βέρα, για τα καλά σου λόγια. Την εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ανοιχτής κοινωνίας πρέπει να συνεργαζόμαστε,όσο μπορούμε. Η τεχνολογία μάς ενισχύει σε αυτή την προσπάθεια. Καλή δύναμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή